Ποιες περιοχές και πως θα ωφεληθούν από τη Γραμμή 4

Είναι αθόρυβο και αποτελεί το γρηγορότερο και ασφαλέστερο μέσο μετακίνησης, καλύπτοντας ένα πολύ μεγάλο μέρος της Αττικής και σύντομα του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Αυτοί είναι μερικοί μόνο από τους λόγους για τους οποίους η ύπαρξη σταθμών μετρό επιδρά θετικά στις τιμές των κατοικιών και επαγγελματικών ακινήτων που βρίσκονται σε απόσταση έως 1 χιλιόμετρο από αυτούς, προσελκύοντας επενδύσεις και στην τοπική κτηματαγορά. Η, υπό κατασκευή γραμμή 4 του Μετρό, αναμένεται να ωφελήσει ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες ακινήτων στις περιοχές της Αθήνας όπου πρόκειται να κατασκευαστούν οι 15 σταθμοί της.

Αυτό συνέβη και στις αρχές της δεκαετίας του 2000 οπότε παραδόθηκαν στην κυκλοφορία οι γραμμές 2 και 3 του Μετρό Αθηνών που εκτίναξαν τις τιμές και το «πλησίον σταθμού μετρό» στις αγγελίες αποτέλεσε το ακλόνητο επιχείρημα του κάθε ιδιοκτήτη που διεκδικούσε υψηλότερες τιμές από τη πώληση ή ενοικίαση του ακινήτου του. Βέβαια, η ευεργετική επίδραση των μέσων σταθερής τροχιάς, που διακρίνονται για τους ακριβείς χρόνους των δρομολογίων και τον οικολογικό χαρακτήρα τους, είναι αδιαμφισβήτητη. Γι’ αυτό από το 1970, ένας αυξανόμενος αριθμός διεθνών μελετών επιχειρεί να προσδιορίσει την αντανάκλαση του Μετρό στις τιμές των ακινήτων. Που καταλήγουν οι περισσότερες έρευνες; Στο ότι, πράγματι, οι τιμές κατοικιών και διαμερισμάτων πλησίον του Μετρό αυξάνονται από 30% μέχρι και άνω του 40% και υποχωρούν όσο αυξάνεται η απόσταση των ακινήτων από τους εκάστοτε σταθμούς.

svg+xml;charset=utf-8,%3Csvg%20xmlns%3D%27http%3A%2F%2Fwww.w3

Μεγάλες υπεραξίες

Σύμφωνα με μία ακόμη μελέτη, οι τιμές των οικοπέδων που βρίσκονται σε ακτίνα 400 μέτρων από σταθμό Μετρό κοντά στο επιχειρηματικό κέντρο αυξάνονται κατά 120%, ενώ το ποσοστό περιορίζεται στο 23% για αντίστοιχες εκτάσεις πλησίον σταθμών μέσων σταθερής τροχιάς, αλλά όχι σε κοντινή απόσταση από το εμπορικό κέντρο. Το Μετρό αλλάζει τον χάρτη και των μη οικιστικών ακινήτων, δηλαδή γραφείων και καταστημάτων. Οι εταιρείες προτιμούν επαγγελματικά ακίνητα πλησίον του Μετρό, ώστε να εξασφαλίζεται η άμεση πρόσβαση των εργαζομένων τους, ενώ η γειτνίαση με μέσο σταθερής τροχιάς αποτελεί προϋπόθεση μίσθωσης ή αγοράς ακινήτου από φορείς του Δημοσίου. Περιζήτητα είναι και τα καταστήματα που βρίσκονται κοντά σε σταθμό Μετρό διότι στο λιανεμπόριο το μέγεθος του τζίρου είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον αριθμό των επισκεπτών και δυνάμει αγοραστών.

svg+xml;charset=utf-8,%3Csvg%20xmlns%3D%27http%3A%2F%2Fwww.w3

Η νέα γραμμή θα ξεκινάει από το Αλσος Βεΐκου και θα καταλήγει στο Γουδί, μέσω Γαλατσίου, Κυψέλης, Λ. Αλεξάνδρας, Εξαρχείων, Κολωνακίου, Καισαριανής, Ιλισίων και Ζωγράφου. Μπορεί η νέα γραμμή να φέρει αυξήσεις τιμών στις περιοχές που θα εξυπηρετεί; Η απάντηση είναι καταφατική κατά τον Λευτέρη Ποταμιάνο, επικεφαλής του μεσιτικού γραφείου «Ποταμιάνος Real Estate». «Οι περιοχές που δεν εξυπηρετούνταν από το μετρό δεν ήταν ποτέ στην πρώτη γραμμή της ζήτησης, είτε για αγορά είτε για ενοικίαση. Με τη γραμμή 4 αυτό θα αλλάξει ριζικά καθώς θα βελτιώσει αισθητά την πρόσβαση και θα περιορίσει την κυκλοφοριακή επιβάρυνση. Υπό μία έννοια, σε κάποιες περιοχές που είναι μέρος του κέντρου αλλά αποκομμένες από αυτό, η έλευση του μετρό θα αλλάξει τα δεδομένα», τονίζει.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Γαλάτσι, μια περιοχή «αδικημένη» συγκοινωνιακά. Όπως σημειώνει ο κ. Ποταμιάνος, «η πρόσβαση αποτελούσε ανέκαθεν το μεγάλο πρόβλημα της περιοχής που ουσιαστικά εξυπηρετείται μόνο από κάποιες γραμμές λεωφορείων. Αυτό αντικατοπτρίζεται τόσο στις τιμές μίσθωσης όσο και πώλησης, σε μια περιοχή που έχει καλά χαρακτηριστικά, καθώς είναι κοντά στο κέντρο, συνορεύει με το Ψυχικό και διαθέτει απόθεμα κατοικίας καλής ποιότητας». Ενδεικτικό της επίδρασης του Μετρό στις αξίες των ακινήτων είναι το γεγονός ότι ήδη, παρότι οι κατασκευαστικές εργασίες της γραμμής 4 είναι σε εμβρυακό στάδιο και ο σταθμός του Μετρό στο Γαλάτσι θα χρειαστεί πολλά χρόνια ακόμη μέχρι να τεθεί σε λειτουργία, οι ζητούμενες τιμές πώλησης και ενοικίασης έχουν αυξηθεί.

Το ίδιο συμβαίνει και στην Κυψέλη που θα αποκτήσει το σταθμό Ελικώνος, με την περιοχή, όπου ήδη καταγράφεται άνοδος τιμών, να διαθέτει περιθώρια περαιτέρω ανόδου. Εκτιμάται ότι η έλευση του μετρό θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα νέο μείγμα ενοικιαστών και αγοραστών, σε σχέση με αυτό που προσελκύει η Κυψέλη σήμερα.

Θετική επίδραση θα έχει η νέα γραμμή σε Καισαριανή, Ζωγράφου και Ιλίσια, καθώς πρόκειται για περιοχές που επίσης δεν έχουν καλές συγκοινωνίες, ενώ βρίσκονται σχετικά κοντά στο κέντρο της πόλης.

BLUEKEY
BLUEKEY