Στην Ερμού το μηνιαίο μίσθωμα διαμορφώνεται στα 250 ευρώ ανά τ.μ.
Σε τροχιά διόρθωσης παρέμειναν τα ενοίκια των καταστημάτων στις δημοφιλέστερες εμπορικές “πιάτσες” κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου. Παρότι καταγράφηκαν αρκετές νέες μισθώσεις, αλλά και είσοδοι νέων αλυσίδων από το εξωτερικό, η αγορά φαίνεται πως κινείται σε πιο συντηρητικές επιλογές, τόσο αναφορικά με το μέγεθος των ακινήτων που μισθώνεται, όσο και με το ύψος του ενοικίου.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας τριμηνιαίας έρευνας της Proprius, εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακινήτων, από τις παραπάνω τάσεις δεν ξέφυγε ούτε η οδό Ερμού στο κέντρο της Αθήνας, καθώς το μέσο ενοίκιο για καταστήματα πλησίον της Πλ. Συντάγματος (δηλαδή στο πιο ακριβό τμήμα της οδού) υποχώρησε σε 250 ευρώ/τ.μ., έναντι 260 ευρώ/τ.μ. κατά τους τελευταίους μήνες του 2020, αλλά και 280 ευρώ/τ.μ. στο τέλος του 2019, δηλαδή πριν την πανδημία. Πρόκειται για μια σαφή υποχώρηση των τιμών στον εμπορικότερο δρόμο της χώρας, όπου μέχρι πριν την πανδημία, τα ενοίκια κινούνταν έντονα ανοδικά.
Ανάλογη κάμψη καταγράφεται επίσης το τελευταίο τρίμηνο σε Κηφισιά, Γλυφάδα, Πειραιά και Τσιμισκή (Θεσσαλονίκη), με το μέσο ενοίκιο καταστημάτων να διαμορφώνεται πλέον σε 110 ευρώ/τ.μ., 125 ευρώ/τ.μ., 75 ευρώ/τ.μ. και 125 ευρώ/τ.μ. αντίστοιχα. Παράλληλα, όπως τονίζει στην ανάλυσή της η Proprius, οι νέες ενοικιάσεις έχουν υποχωρήσει σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία, αν και κάποια ζήτηση συνεχίζει να καταγράφεται στα εμπορικότερα σημεία.
Το σίγουρο είναι ότι αυτή η ζήτηση αφορά πλέον μικρότερου μεγέθους καταστήματα και χαμηλότερο αριθμό νέων αλυσίδων που τοποθετούνται στην αγορά. Μεταξύ άλλων, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021, καταγράφηκαν νέες μισθώσεις, όπως εκείνη της Parex Shoes στην οδό Ερμού (110 τ.μ.), ενώ στην Γλυφάδα, μισθώθηκαν δύο ακίνητα, το ένα από την Kiko Milano στην οδό Μεταξά (155 τ.μ.) και το άλλο από αλυσίδα αθλητικών ειδών, η οποία τοποθετήθηκε σε ακίνητο 210 τ.μ., επί της Πλατείας Εσπερίδων.
Νέα καταστήματα σουπερμάρκετ σε Λάρισα, Τρίπολη και Θεσσαλονίκη λειτούργησε η ρωσική αλυσίδα MERE, η οποία πραγματοποίησε με τον τρόπο αυτό την είσοδό της στην ελληνική αγορά. Στόχος είναι η ανάπτυξη 80 καταστημάτων μέχρι το τέλος του 2021. Αντίστοιχα, η δανέζικη αλυσίδα οικιακών ειδών Jysk, συνέχισε το πλάνο ανάπτυξης δικτύου σε πανελλαδικό επίπεδο, προχωρώντας στην λειτουργία του 42ου καταστήματός της, αυτή τη φορά στο Άργος. Η Intersport εγκαινίασε ένα νέο κατάστημα στο Περιστέρι και η Cosmos Sport στην Νέα Σμύρνη, ενώ στον Πειραιά, άνοιξε νέο κατάστημα η αλυσίδα Fixers.
Στην Κηφισιά λειτούργησε το νέο της κατάστημα και η Madiz.
Πάντως, αν συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι κατά το μεγαλύτερο διάστημα του φετινού πρώτου τριμήνου, το λιανεμπόριο είχε ουσιαστικά “κατεβάσει ρολλά”, η δραστηριότητα που καταγράφηκε είναι αξιοσημείωτη. Οι επαγγελματίες της αγοράς ακινήτων εκτιμούν ότι όσο ομαλοποιείται η λειτουργία των καταστημάτων λιανικής τους επόμενους μήνες και αυξάνεται η κατανάλωση, ανάλογα θα αποκατασταθεί και η εικόνα της αγοράς εμπορικών καταστημάτων. Ωστόσο, πλέον υπάρχει η συνειδητοποίηση του αυξανόμενου μεριδίου του ηλεκτρονικού εμπορίου, που αναμένεται να διαφοροποιήσει τον σχεδιασμό και τις ανάγκες πολλών αλυσίδων τα επόμενα χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται μια ευρεία αναδιάταξη του δικτύου πολλών εταιρειών, με πιο “ευάλωτα” να είναι τα καταστήματα που βρίσκονται σε δευτερεύουσες και λιγότερο εμπορικές αγορές.
